یکی از سئوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که آیا آن شرکت ارائه دهنده خدمات باربری تهران که وسایل شما را به مقصد جدیدتان قرار است برساند، سلامت وسایل تان را تضمین  می کند؟ این مسئله به خصوص زمانی بیشتر اهمیت دارد که می خواهید وسایل و یا اثاثیه خود را به محل نسبتا دوری انتقال دهید (مثلا حمل بار به شهرستان و یا خارج از کشور) 

از این رو در زمانی که حمل کالا به مقصد صورت می گیرد، به خصوص زمانی که مقصد جایی دوردست است (مثلا با استفاده از خدمات فریت بار و یا کارگو) و یا در صورت زیاد بودن و همچنین حساس بودن اجناس و یا کالاهایی که قرار است حمل شوند، تضمین به سلامت رساندن آنها بسیار مهم است. از این رو امروزه نوعی بیمه تحت عنوان "بیمه باربری" وجود دارد، که جهت این امر صادر می شود. مطابق با این نوع بیمه، بیمه گر متعهد می شود که در ازای دریافت حق بیمه از بیمه گذار، در صورتی که در زمان حمل اجناس و کالاها به مقصد ، خسارتی به آنها وارد شود و یا هزینه های اضافی در این رابطه متقبل شود، بیمه گر خسارت و یا هزینه های وارد شده را جبران کند.

بدین ترتیب، شما کالا یا جنس هایی که می خواهید به جایی دیگر بفرستید را بیمه می کنید. اما چه بیمه هایی در این زمینه وجود دارند؟ 

 در حال حاضر سه نوع بیمه  باربری داریم:

بیمه های باربری داخلی
بیمه باربری صادرات - واردات
بیمه باربری ترانزیت


1) بیمه باربری داخلی
این نوع بیمه همان طور که از اسمش پیداست جهت امور مربوط به بیمه باربری های داخل کشور (مانند خدمات اتوبار تهران و یا حتی حمل بار به شهرستان و یا برعکس) می باشد. این نوع بیمه نامه ها نیز چند نوع هستند:
-  بیمه نامه های عمومی: در این نوع بیمه نامه، لزوما پیش از شروع پروسه حمل همه کالا ها، نیاز به مراجعه بیمه گذار و در نتیجه صدور بیمه نامه از سوی بیمه گر نیست. این نوع بیمه بسیار ساده است  و مطابق با آن مسائل مهمی از جمله مسائل حقوقی طرفین، شرایط بیمه و همچنین روش های حمل اجناس و کالاها و همچنین هزینه های بیمه همه بطور کامل و شفاف مشخص می شوند. 

- بیمه نامه ساده: این نوع بیمه نامه جهت حمل کالاهای خاصی استفاده می شود و معمولا جهت حمل کالاها به تعداد محدود و با تنوع نسبتا کم مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که پیش از اقدام به این کار و استفاده از این نوع بیمه، بهتر است اطلاعات کافی در موردوضعیت این نوع بیمه و شرایط شرکت های باربری و بیمه داشته باشید.
- بیمه نامه پوشش باز: در این نوع بیمه، با توافقی که بین بیمه گر و بیمه گذار انجام می شود، پرداخت حق بیمه لازم نیست یک دفعه صورت بگیرد بلکه در مدت زمان های مشخصی که در مورد آن توافق شده (مثلا هر یک هفته یا دو هفته یکبار) پرداخت هزینه های بیمه باربری صورت می گیرد. 

2) بیمه باربری صادرات – واردات
این نوع بیمه هم همانطور که از اسمش پیداست، جهت بیمه اجناسی است که از کشور به خارج، صادر و یا وارد می شوند. این نوع بیمه باربری بسیار حساس است و به خصوص برای تجار و یا شرکت های بازرگانی بین المللی داخل و یا خارج از کشور، اهمیت زیادی دارد. شرایط و قوانین این نوع بیمه در موارد و بندهای مختلفی تنظیم شده ودر مجموع  شامل خساراتی بدلیل: دزدی، آتش سوزی، انفجار، به دریا ریختن کالا (از کشتی های حمل بار) و موارد مشابه دیگر می شود. 

3) بیمه باربری ترانزیت
این نوع بیمه باربری بمنظور بیمه اجناس و یا کالاهایی است که مبداء و مقصد هر دو کشورهای خارجی هستند و کالاها صرفا از داخل ایران عبور داده می شوند. مثلا فرض کنید اجناسی از راه زمینی از کشور ترکیه به مقصد پاکستان قرار است فرستاده شوند. برای حمل کالا بصورت ترانزیت پروانه ای صادر می شود که هنگام ورود و خروج کالا ها جهت امور گمرکی اهمیت دارد.