یکی از موارد مهم اصول اسباب کشی و حمل بار در شرکت های باربری و اتوبار تهران، نحوه جابجایی فرش و برخی وسایل سنگین خانه از این قبیل است. از این لحاظ هم به مشتریان گرامی که با هر یک از شعبات ما یعنی "شرکت باربری تهران تیک بار" تماس می گیرند و از خدمات ما در شعبات باربری شمال تهران، باربری غرب تهران، باربری شرق تهران، باربری مرکز تهران  می خواهند بهره مند شوند، اطمینان کامل می دهیم که فرش و قالی وسایر لوازم حساس و مهم خانه شان را با دقت و بدون آسیب دیدگی به محل جدید منتقل خواهیم کرد. 

لازم به ذکر است که به جابجایی فرش در زبان انگلیسی Carpet Packaging گفته می شود.

جابجایی فرش در اسباب کشی

شاید در درجه اول این سئوال مطرح شود که جابجایی فرش در هنگام اسباب کشی چه اهمیتی دارد؟ آیا در حین جابجایی آسیبی به فرش و قالی ممکن است وارد شود؟ چرا باید در هنگام جمع کردن فرش و انتقال آن به محل جدید احتیاط کرد؟ 
در پاسخ می توانیم اینطور بگوییم که فرش و قالی هزاران سال است که در این بخش از جهان (ایران و کشورهای اطراف آن) تولید و مورد استفاده مردم قرار می گیرد، از این رو در بیشتر خانه ها از زمان های قدیم برای پوشاندن کف خانه از آنها استفاده می شده که تا کنون ادامه دارد. برای بافتن فرش و قالی عمدتا از موادی مانند الیاف پنبه یا پشم و برای فرش و قالی های گرانبها و نفیس از ابریشم استفاده می شود.

از قدیم در بسیاری از نواحی ایران از جمله کاشان، اصفهان، همدان، زنجان، خراسان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان، شیراز و بسیاری از شهرها و استان های دیگر فرش و قالی های زیبا و باکیفیت تولید می شده بطوری که هنوز هم فرش ایران در جهان جزء یکی از بهترین نوع فرش هاست. امروزه فرش و قالی علاوه بر کشورمان، در بسیاری از کشورهای دیگر جهان از جمله  ترکمنستان، ترکیه، پاکستان،هند، نپال، کشورهای ناحیه قفقاز، اسپانیا و مراکش بافته و عرضه می شود. چند سال پیش شهر تبریز به عنوان پایتخت فرش جهان معرفی شد که باعث افتخار همه ایرانیان است. 

جابجایی فرش در اثاث کشی

اما تفاوت عمده فرش و قالی ، دستباف بودن و نبودن آنهاست بطوری که عمدتا منظور از قالی، نوع دستباف این محصول است ولی فرش اکثرا ماشینی و در کارخانجات فرش بافی تولید می شوند. تولید فرش ماشینی از دهه 1350 شمسی در ایران آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. از آنجایی که شکل فرش عموما مستطیلی است (بر خلاف قالی که ممکن است گرد و یا مربعی شکل باشد) طوری بافته می شود که معمولا شکل یک گل در وسط مستطیل قرار می گیرد که به آن ترنج گفته می شود.

طرح اصلی ترنج معمولا به شکل بیضی و یا دایره به همراه برخی اضافات و شکل های حاشیه ای چسبیده به آن است که زیبایی آن جلوه خاصی به فرش می بخشد. همچنین در اطراف آن چهار شکل مثلتی شکل هستند که به آنها "لچک" گفته می شود که طرح های هندسی بسیار جالب و قابل توجهی دارد. 
هنگام حمل بار به شهرستان و یا جابجا کردن فرش و قالی در مناطق مختلف تهران، باید نکات مهمی را در زمینه انتقال فرش و قالی در نظر گرفت که هیچ خسارتی وارد نشود و از طرفی این کار با کمک بهترین و حرفه ای ترین کارگر حمل بار صورت بگیرد. 

جابجایی فرش

در اینجا تعدادی از موارد و نکات کلیدی مهم برای شما علاقه مندان و مشتریان گرامی "شرکت باربری تهران تیک بار" در زمینه بسته بندی و همچنین حمل و نقل فرش و قالی آوردیم تا با آگاهی از آنها بهتر بتوانید به اسباب کشی و رفتن به محل جدید زندگی تان اقدام کنید:

- محل جدید (خانه، آپارتمان و یا ویلا) که قرار است فرش و قالی به آنجا انتقال داده شود، از قبل تمیز و پاکیزه باشد. در صورتی که محل جدید دارای آب و هوای مرطوب است - مثلا شمال ایران – حتما دقت کنید که محل آن خشک باشد و در صورت نیاز اقدام به از بین بردن حشرات پیش از اسباب کشی کنید. 
- دقت کنید که خود فرش و یا قالی هم سالم باشند و دچار مسائلی مانند بید زدگی و یا لکه نباشد. 
- از قرار دادن فرش در محلی که رطوبت آن زیاد است، اجتناب کنید. به یاد داشته باشید که رطوبت می تواند فرش و قالی های شما را به مرور زمان خراب کرده و موجب پوسیدگی بافت آن شود. 
- حتی الامکان محل جدید فرش و قالی دور از آتش (مثلا شومینه) و یا تابش مستقیم آفتاب باشد (نور شدید و یا گرمای زیاد هم می تواند در دراز مدت به قالی و فرش آسیب وارد کند)
- اگر بر روی سطح فرش ، اسباب و وسایل سنگین مانند مبلمان و یا میز گذشاته شده، هنگام جابجایی فرش آنها را در ابتدا به جای دیگری منتقل کنید و طوری این کار را انجام دهید تا جایی که قبل از شروع جابجا کردن فرش، هیچ چیزی بر روی آن نباشد. 
- برای جابجا کردن فرش اصلا عجله نکنید گاهی لازم است برای این کار دو نفر کمک کنند. 
- هنگام جابجایی، در ابتدا فرش را به اصطلاح رول کرده و آنرا به صورت لوله ای به دور خود بپیچید. 
- هنگام بلند کردن فرش دقت کنید که سطح زیرین آن آسیبی نبیند و یا با دیوار و یا زمین برخورد نداشته باشد تا کثیف نشود. 
- برای بسته بندی فرش می توان از نایلون های بزرگ استفاده کرد و سپس با استفاده از طناب آنرا ببندید. 
پس از استقرار در محل جدید هم باز هم لازم است که به برخی موارد توجه داشته باشید از جمله اینکه اگر در زمان اسباب کشی سطح زیرین فرش کثیف شده، آنرا به پشت بخوابانید و سپس با جارو برقی و یا یک کهنه تمیز کنید. در کل برای نگهداری فرش و قالی باید همیشه دقت کرد و هر از چند گاهی - مثلا هفته ای یکبار – بر روی سطح آن جارو بکشید تا پرزهای فرش تمیز شود. 
اگر هم احیانا لکه ای بر روی فرش افتاد، با استفاده از شامپو فرش براحتی می توانید آن لکه ها را از بین ببرید ولی اگر برای شستن و نظافت فرش وقت ندارید، می توانید از شرکت های فعال در زمینه قالیشویی بخواهید که این کار را برایتان انجام بدهند. 

حمل و جابجایی فرش

با این تفاصیل شرکت اتوبار تیک بار، آرزوی داشتن یک زندگی جدید و مطلوب برای شما عزیزانی که قصد اسباب کشی دارید، را دارد.